Referoija selostaa jonkun toisen esitystä – joskus myös omaansa. Referoitavaa alkuperäistä tekstiä voidaan kutsua alkutekstiksi, pohjatekstiksi tai lähtötekstiksi. Referaatteja ovat esimerkiksi radion ja television uutiset.
Kriittinen eli kommentoiva referaatti. Siinä selostetaan pohjatekstin pääsisältö sellaiselle lukijalle, joka ei sitä ennestään tunne. Referaatin tekee yleensä joku muu kuin pohjatekstin kirjoittaja, tiivistelmän taas tekee yleensä kirjoittaja itse.
Kommentoitu referaatti 3. Perusreferaatti Välitä lukijalle lyhyesti se, mitä kirjoittaja on halunnut sanoa. Referointi on omin sanoin lyhyesti selostamista aiemmin kuullusta tai luetusta. Joskus on tarpeen selostaa jonkin tekstin sisältö sellaiselle, joka ei tunne tekstiä entuudestaan. Tällöin kirjoittajan on perehdyttävä tekstiin huolellisesti ja sen jälkeen pyrittävä kertomaan tekstin ydinsisältö. Tiivistelmällä tarkoitetaan usein lehtijuttujen ingressiä tai tutkimusraportin kokoavaa alkutiivistelmää tai loppukatsausta.
Yksinkertainen Raportti-mallin mukainen asiakirja. Otsikot on numeroitu, mikä antaa asiakirjalle selkeän rakenteen. Malli sopii mainiosti asiakirjoihin, joissa täytyy viitata tiettyyn kohtaan: ”kuten osasta 3. Käytä tätä helppokäyttöistä mallia, kun haluat aloittaa tyhjästä, mutta et halua käyttää oletusulkoasua. Voit hyödyntää mallia yksinkertaisesti.
Aina ei esseen kirjoittajalle anneta valmista otsikkoa, joka ohjaisi kirjoitelman kulkua. Jos kehotus Lukekaa nämä teokset ja kirjoittakaa niiden pohjalta essee tuntuu vaikealta toteuttaa, kannattaa aloittaa tekemällä luettavasta materiaalista referaatti (ks. ohjeita). Vinkkejä referaatin kirjoittamiseen Viittaa pohjatekstiin eri tavoin:. Raportti = selonteko, selvitys, tilannekatsaus, tiedote.
Asiakirjan vakioasettelua käytetään työelämän asiakirjatyyppisissä teksteissä, kuten raporteissa ja pöytäkirjoissa. Opintoihin liittyvissä projektitöiden dokumentoinnissa sovelletaan Kajaanin ammattikorkeakoulun asetteluohjeita, ellei toisin ole sovittu. Tämä sivusto sisältää Ammatillisen opettajakorkeakoulun avoimia oppimateriaaleja. Sisällön ovat tuottaneet Anne Leppänen ja Tuija Rautio, JAMK.
Sisällön käyttöoikeutta koskee Creative Commons -lisenssi (CC BY-NC). Palauta valmis referaatti viimeistään keskiviikkona 14. Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia lähettää mitään. Jyväskylän lukiokoulutus.
Siinä kerrotaan neutraalisti alkuperäisen tekstin pääkohdat niin, että sellainenkin, joka ei alkuperäistä tekstiä tunne, saa hyvän käsityksen siitä. Kirjoittaja ei siis tuo esiin ajatuksiaan ja mielipidettään, teksti ei ota kantaa alkuperäiseen tekstiin. Toiminnalliset ja luovat menetelmät täydentävät, mahdollistavat ja lisäävät keskinäistä ymmärrystä ja vuorovaikutusta auttamistyössä. Niiden tavoitteena on auttaa asiakasta löytämään sanoja ja muotoa sellaisille kokemuksille, ajatuksille, tunteille ja mielikuville, jotka eivät vielä ole sanallisella tasolla.
Aito pyrkimys nostaa asiakkaan ääni kuuluviin yhtenä. Kun essee on mielestäsi aihekokonaisuuksiltaan valmis , kiinnitä huomio siihen, miten essee rakentuu johdannosta pohdintaan, pysyykö essee antamassasi aiheessa, perusteletko väitteesi, eteneekö aiheen käsittely loogisesti, käsitteletkö kaikkia aihepiiriin kuuluvia teemoja riittävästi, onko esseessä aiheeseen kuulumattomia kokonaisuuksia. Otsikko syntyy usein helpoiten sitten, kun teksti on valmis. Muista, että hyvä otsikko kertoo jotakin olennaista itse tekstistä. JOHDANTOKAPPALE Johdantokappale johdattelee tekstin aiheeseen.
Esittele aiheesi lukijalle: kerro, millaisia asioita aiot tässä tekstissä esittää ja pohdiskella. Hyvä johdanto sisältää noin 3-virkettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.