keskiviikko 27. syyskuuta 2017

Hyvä liiketoimintasuunnitelma malli

Tämä artikkeli oli vain lyhyt johdanto siihen, mikä on liiketoimintasuunnitelma. Jos haluat katsoa, miltä liiketoimintasuunnitelma käytännössä näyttää, verkko on täynnä valmiita pohjia, malleja ja esimerkkejä. Alle olemme listanneet niistä muutaman.


Tämän työn tarkoitus on selvittää, millainen on hyvä liiketoimintasuunnitelma ja ovatko jo valmiit liiketoiminta-suunnitelmapohjat hyvän liiketoimintasuunnitelma - mallin mukaisia. Tässä työssä selvitetään lukijal-le lyhyesti, mitä tarkoittaa yrittäjyys ja miten yrittäminen on kehittynyt Suomessa ja maailmalla. Hyvä liiketoimintasuunnitelma on tärkeä uudelle yrittäjälle.

Pienyrittäjä pääsee alkuun yksinkertaisellakin versiolla. Jo toimintansa aloittaneen yrityksen on hyvä toisinaan tarkistaa pitävätkö varmana pidetyt asiat kuten aikaisemmin tehty kilpailija-analyysi, edelleen paikkaansa. Tee kilpailija-analyysi uudelleen, selvitä markkinatilanne ja varmista, että yrityksesi tavoittelee edelleen selkeästi sitä maalia, jonka olet yrityksen perustamisvaiheessa sille määritellyt. Hyvä markkinointisuunnitelma toimii arjessa peilinä sille, ovatko tavoitteet kauempana vai lähempänä. Tavoitteiden on oltava sellaisia, että investointi markkinointiin tuo enemmän kuin vie.


Samalla yritystoiminnasta rajataan pois sellaiset asiat ja toimenpiteet, joita ei aiota toteuttaa. ALUSTAVA LIIKETOIMINTASUUNNITELMA Alustavan liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on jäsentää ja selventää aiotun yritystoiminnan kan-nattavuutta ja menestymisen mahdollisuuksia. Liiketoimintasuunnitelma ja -laskelmat on hyvä tehdä etenkin jos aikoo hakea ulkopuolista rahoitusta.


Hyvä yhdistystoiminta on tavoitteellista.

Toimintasuunnitelmaan kannattaa kirjata yhdistyksen vuositavoitteet ja toimintokohtaiset tavoitteet mahdollisimman selkeästi. Hyvä suunnittelu antaa lähtökohdat, joiden pohjalta yrityksen perusasiat saadaan kuntoon. Ohessa esitetty liiketoimintasuunnitelman malli on yleisesti käytössä. Sitä suosittelevat monet yrityskeskukset ja -hautomot. Malli on tarpeeksi kattava, jotta sen avulla voidaan perustaa laajempikin organisaatio.


Opinnäytetyö – hyvä liiketoimintasuunnitelma ”Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on tekijänsä näkemys siitä, miten tulevaisuudessa päihitetään kilpailijat, ja luodaan asiakkaalle lisäarvoa tavalla, joka on vaikeasti kopioitavissa. Kun lähdimme miettimään opinnäytetyömme aihetta, halusimme luoda jotain uutta ja. Ennen kuin laitat yrityksen pyörät pyörimään, on syytä istua alas ja laatia yrityksen liiketoimintasuunnitelma. Lisäksi tarvitset sitä rahoituksenhakuun. Miksi liiketoimintasuunnitelma tehdään?


Vaikka liiketoimintasuunnitelman tekoa pidetään osana yrityksen perustamista, on sitä hyvä päivittää jälkeenpäinkin vastaamaan yrityksen senhetkistä tilannetta. Yhdistys tekee joka vuosi tulevalle vuodelle kirjallisen toimintasuunnitelman ja talousarvion. Ne hyväksytään yhdistyksen sääntömääräisessä kokouksessa. Kahdeksan kohdan liiketoimintasuunnitelma. Useimmat asiat elämässä kaipaavat suunnittelua, eikö totta?


Niin myös yrityksen perustaminen. Riippumatta siitä kuinka laajaa yritystoimintaa suunnittelet sinun kannattaa istua alas ja miettiä millaiset ovat lähtökohtasi, mitä tavoittelet, ja miltä yrityksesi näyttää kuuden kuukauden, vuoden tai viiden vuoden kuluttua. Hyvän liiketoimintasuunnitelman ei tarvitse olla valtavan suuri dokumentti, mutta sen jokaista vaihetta on hyvä selventää jonkin verran.

Tämä auttaa viitoittamaan tietä yrityksen perustamisessa ja selkeyttämään sen niin itselle kuin mahdollisille rahoittajille tai muille kumppaneille. Kuitenkin, ennen kuin voimme selittää, miten luoda hyvä liiketoimintasuunnitelma , mieti, kuka olet tarvita lainkaan? Se on liiketoimintasuunnitelma ? Ei ole mitään järkeä rakentaa liiketoimintasuunnitelma , vain koska se on hyväksytty tekemään tai koska se sinulta mitään pyyntöjä.


Kuluttajasektorilla riskitekijöitä voivat olla kolmansien osapuolien ohjelmisto- tai laitelisenssit, joita halutaan hyödyntää osana omaa tuotetta tai palvelukokonaisuutta. Maksava asiakas päättää yrityksen suunnan. Asiakaskunta asettaa omat riskinsä. Lts:n laatiminen pakottaa pohtimaan tarkkoja yksityiskohtia ympäripyöreyden sijaan ja myös aukkokohtia ja ”mitä jos”-tilanteita.


Kun jonkin asian kirjaa suunnitelmaan, se on ikään kuin valinta ja päätös, ja asian suunnittelu voi edetä eteenpäin. Yritys ei voi määrätä yrityskuvaansa, mutta se voi vaikuttaa niihin asioihin, joista yrityskuva syntyy. Yksi voi olla hyvä koodaamaan, toinen hyvä analysoimaan ja kolmas markkinoimaan.


Yrityskuva muodostuu, vaikkei yritys tekisi mitään asian hyväksi. Monialaisesta osaamisesta on hyötyä, Lavas vinkkaa. Aina ei myöskään tarvitse lähteä keksimään ideaa alusta, vaan voi ostaa valmiin yrityksen tai hypätä sellaiseen mukaan ja kehittää sitä eteenpäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit