keskiviikko 27. syyskuuta 2017

Asiakasturvallisuus kotihoidossa

Potilasturvallisuus. Turvallinen hoito on vaikuttavaa, se toteutetaan oikein ja oikeaan aikaan. Toinen uusi painotus ovat lääkintälaitteet, esimerkiksi koneellinen annosjakelu, älykäs-lääkekaapit, älypumput ja potilastietojärjestelmät, joita myös potilaat ja asiakkaat ovat alkaneet käyttää teknologian kehittyessä.


Asiakasturvallisuus lääkehoidossa paranee. Evondos-lääkeannostelijarobotin avulla lääkehoidon turvallisuus paranee huomattavasti, kun oikea asiakas saa lääkkeet automaatista aina oikeaan aikaan ja oikeina annoksina. Näin lääkehoitoa voidaan seurata entistä paremmin. Käytännönläheinen ohjeistus ”Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen” auttaa sosiaalihuollon palveluissa toimivia tunnistamaan fyysiseen turvallisuuteen liittyviä riskejä, ehkäisemään.


Ammatillinen vuorovaikutus kotihoidossa Toimin ammatillisesti ja luontevasti vuorovaikutustilanteissa asiakkaan kanssa, toimin myös _____ tilanteissa. Teen aktiivisesti ja voimavaralähtöisesti yhteistyötä asiakkaan ja hänen läheisten kanssa, löydän _____ ratkaisuja myös haastavissa tilanteissa. Kurikan että Jurvan kotihoitoyksiköissä on oma perehdytyskansio, jossa on ohjeita erilaisiin vaara- ja uhkatilanteisiin. JIK ky:ssä on laadittu yhteiset ohjeet nostoista ja siirroista, henkisestä kuormittumisesta ja sen hallinnasta sekä asiakasväkivallan uhkasta.


Sen tarkoituksena on kertoa lukijalle, miten yksikössä varmistetaan, että palvelu toteutetaan laadukkaasti ja asiakasturvallisesti. Omavalvontasuunnitelma kertoo myös sen, miten yksikössä toimitaan, kun todetaan, että palvelu ei syystä tai toisesta toteudu sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti tai asiakasturvallisuus uhkaa vaarantua. Kunta vastaa siitä, että iäkkään henkilön sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muiden hänen hyvinvointiaan, terveyttään, toimintakykyään ja itsenäistä suoriutumistaan tukevien palvelujen tarve selvitetään kokonaisvaltaisesti yhdessä iäkkään henkilön ja tarvittaessa hänen omaisensa, läheisensä tai hänelle määrätyn edunvalvojan kanssa. Kyselyn tarkoituksena on saada palautetta kotihoidon toiminnasta, jonka perusteella toimintaa voidaan kehittää paremmaksi. Palaute voi olla suullista tai kirjallista.


Yleiset palautteet käydään läpi kuukausittain kotihoidon henkilöstökokouksissa lähiesimiesten ja palvelupäällikön toimesta. Näistä on laadittu myös erilliset lisäohjeet kotihoitoon. Työntekijöille ei anneta riittävästi työaikaa kirjausten tekemiseen, näin asiakaskirjauksia jää tekemättä. Vaaratilanteet ovat lisääntyneet, mutta läheltä piti-ilmoitusten tekemiseen ei ole annettu aikaa eikä siihen ole työntekijöitä perehdytetty. Terveydenhuollon maksukatto.


Jos asiakasturvallisuus sitä edellyttää, toiminta voidaan määrätä välittömästi keskeytettäväksi taikka toimintayksikön, sen osan tai laitteen käyttö kieltää välittömästi. Puutteiden takia asiakasturvallisuus on vaarantunut. Hyvinvointiyhtymässä on todettu noin henkilötyövuoden vajaus ikääntyneiden kotihoidossa. Määräykset täyttyvät niukasti.


Vajausta on pyritty paikkaamaan ostopalveluna, eli asiakkaat ovat saaneet ostaa palvelua palvelusetelillä yksityisiltä. Salmen kysymykset eivät ole mitä vain mieleen tuleen. Noin puolen tunnin käynnin aikana Salmi on vahvasti läsnä ja juttelee lämpimästi Vilermolle.


Käynti ei ole hätäinen. Kotihoito tukee kotona asumista. Olen toiminut lähihoitajana kotihoidossa ja jäin eläkkeelle 1. Vaikean rekrytointitilanteen takia lupauduin jatkamaan vielä työajalla.


Teimme määräaikaisen työsopimuksen ajalle 1. Jälkikäteen huomasin peruspalkan olevan pienempi kuin aiemmin. Ylitarkastaja Riikka Haahtela pitää Tampereen kotihoidossa ilmenneitä epäkohtia hyvin valitettavana asiana. Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän keskitetty hoitotarvikejakelu huolehtii hoitosuunnitelmien mukaisten hoitotarvikkeiden tilaukset ja luovutukset.


Hoitotarvikejakelu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit