Vinkkejä referaatin kirjoittamiseen Viittaa pohjatekstiin eri tavoin:. Puhdas referaatti sisältää yleensä yhden alkutekstin olennaisen faktasisällön eikä muuta. Niinpä referaatti on rakennettava sekä kielellisesti että teknisesti mahdollisimman helposti omaksuttavaksi. Ilmaisussa on vältettävä laveutta, mutta luettavuutta ei silti saa heikentää ylenmääräisellä tiiviydellä. Esimerkkejä selostavuudesta ja referaateista: Selostavuutta edistäviä seikkoja Lähteiden käyttö ja lähdeviitteiden merkitseminen.
Referaatti oppimisen apuvälineenä 1. Oletus on, että referaatin lukija ei tunne. Sen pituus on yleensä n. Lue ensin alkuperäinen teksti. Kirjoita artikkelista referaatti eli kirjoita OMIN SANOIN alkuperäisen tekstin.
Alkuperäisen tekstin tulisi olla 2-sivua ja referaatin pituus n. Kirjoita vihkoon jokaisesta artikkelin kappaleesta 1-‐lauseen pituinen. Mikä on viittaustekniikka? Tarvitsetko apua oppimistehtävien teossa? Kaipaatko vinkkejä esseen kirjoittamiseen ? Taitava kirjoittaja -verkkokurssilla perehdytään opinnoissa tarvittaviin kirjoittamisen taitoihin.
Usein esseeseen sijoitetaan esimerkiksi pitkiä kuvauksia jostakin opetustilanteesta: kerrotaan tarkasti menetelmät, materiaalit, oppituntien kulku jne. Tämän tyyppinen kuvailu on arvokasta, jos halutaan välittää käytännön vinkkejä kollegalle, mutta tieteelliseen esseeseen sellaista ei tule sisällyttää. Varsinaisen referaatin tehtävänä on tiivistää tekstin olennaisin sisältö siten, että alkuperäinen. Voit kirjoittaa referaatit suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Asiatekstistä laadittu referaatti on selostava tiivistelmä, jonka tulee välittää lähtötekstin keskeiset ajatukset referaatin lukijalle oikeina ja täsmällisinä.
Seuraavassa on esimerkki argumentatiivisesta esseestä. Tutki sitä edellä esitetyn rakennemallin avulla: etsi aihe, ongelma ja teesi, nimeä teesin vastaiset ja sitä puoltavat seikat, anna kappaleille otsikot, etsi ongelman ratkaisu ja johtopäätös. Sivuille lisätty ohjeita kypsyysnäytteen kirjoittamiseen. Aineen palautuspäivää on siirretty. Uusi palautuspäivä on maanantai 26.
Siksi sen sujuva selostaminen voi vaatia paikoin myös ilmaisun väljentämistä, minkä vuoksi sopiva referaatin pituus on noin sanaa. Tehtävänannon pituussuosituksen selvä ylittäminen tai alittaminen yli prosentilla vähentää yhden pisteen referaatin muuten ansaitsemasta pistemäärästä. Keskustelimme Mankilan kanssa kurssin sisällöstä aika pitkään ja kuulin kiinnostavia asioita Lue-kurssin (Tampereella) eli Lukikurssin (Helsingissä) sisällöstä. Tällä hetkellä nimitys on muutettu opiskelutaitojen kurssiksi ja siksi aion minäkin sitä jatkossa kutsua. Maanataina ja tiistai aamuna meillä ei ollut yhteistä tiimityöskentelyä johtuen päättöviikosta.
Osalla oli matematiikan koe ja pohjatunnit. Tiistai- iltapäivällä meillä oli kokeen jälkeen psykologian opetusta, jossa opimme ihmisen lapsuuteen liittyviä asioita. Psykologian tunnin jälkeen meillä o. Avoin yliopisto-opetus on Lapin yliopiston opintovaatimusten mukaista opetusta. Opetusta tarjotaan kaikille opiskelusta kiinnostuneille, kuten itseään yleissivistäville, välivuotta viettäville, ammatillista lisäpätevyyttä hakeville, preppaajille, tutkintotavoitteisille, työttömille tai työssä käyville.
Saat itse valita, mitä tehtävää teet tunnilla. Tunnilla mahdollisuus kysyä opettajalta neuvoa kirjoittamiseen. TIETOKONEET MUKAAN! Toki pidän pienen alustuksen aiheesta, mutta eri murrealueisiin oppilaat saavat tutustua näytteiden avulla ihan omin nokkineen.
Varsinaisena opiskelusuorituksena he joutuvat kirjoittamaan minulle tiivistelmän tai referaatin joko meän kielestä, murteiden taistelusta tai stadin slangista. Kaikki aineisto on löydettävissä opetusblogistani. Tutustumiskäynti sai opiskelijat vakuuttuneiksi siitä, että hakevat opiskelupaikkaa juuri Lahdesta.
He saivat myös hyviä vinkkejä ennakkotehtävien tekemiseen ja pääsykokeisiin valmistautumiseen. Meillä on nyt paremmat edellytykset ohjata opiskelijoita jatko-opintoihin, kun olemme nähneet opiskelua paikan päällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.