perjantai 2. elokuuta 2019

Markkinointikirje itsestä

Perinteinen markkinointikirje on yksi vanhimmista suoramarkkinoinnin muodoista. Jokainen meistäkin on saanut mainospostia, joskus ne luetaan ja joskus ne heitetään suoraan paperinkeräykseen. Usein roskakori kutsuu, jos kirje on liian pitkä, tai siinä on niin paljon värejä, että maalikaupan värikarttakin kalpenee sen rinnalla.


Hyvä myynti- ja markkinointikirje noudattaa käytännössä koettuja sääntöjä. Kirjeen on herätettävä lukijan huomio, sisällettävä asiaa ja toimintaohjeet. Toinen vähintään yhtä menestynyt tapaus on American Expressin ”Quite Frankly, the American Express card is not for everyone. Se on loistava malliesimerkki. Työhakemus on lyhyt markkinointikirje itsestä.


Koko elämänkertaansa siihen ei saa kirjoittaa, sillä kukaan ei jaksa lukea liian pitkää hakemusta. Aloitukseen kannattaa kiinittää huomiota ja tehdä se vakuuttavasti ja kiinnostavasti. Avointa hakemusta käytetään silloin, kun työpaikkailmoitusta ei ole, vaan potentiaalista työnantajaa lähestytään oma-aloitteisesti.


Hakemus on markkinointikirje , jossa omaa osaamista tarjotaan työnantajan käyttöön. Hakemuksessa ei arastelu kannata, vaan itsestään saa kertoa myönteiseen ja varmaan sävyyn. Näissä kysymyksissä sinä voit tuoda esiin. Kun haluat lähestyä työnantajia oma-aloitteisesti, voit lähettää.


Vapaamuotoinen työhakemus on markkinointikirje työnantajalle jossa kerrot mitä voit tarjota yritykselle. Sen ei tarvitse noudattaa mitään virallista kaavaa vaan se on enemmän kirjeen tapainen. Voit tehdä vapaamuotoisesta työhakemuksesta myös persoonallisemman jotta jäät paremmin työnantajan mieleen.


Mahdollisesti olet jo aiemmin kysynyt paikasta sähköpostitse tai puhelimitse, mutta hakemuskirjeessä pyritään antamaan itsestä kokonaiskuva. Hakemuskirjeelle on eduksi, jos se on lyhyt ja siitä saa ensilukemalla selville työtehtävän kannalta keskeiset asiat. CV (Curriculum Vitae) eli ansioluettelo on työhakemuksen liitteeksi lisättävä katsaus työnhakijan työkokemukseen, koulutukseen ja muihin taitoihin.


Hyvä CV tuo esille työnhakijan pätevyyden haettavaan työpaikkaan jo ensimmäisellä silmäyksellä. Ansioluettelo eli CV. Se kertoo rekrytoijalle nopeasti kaiken oleellisen työnhakuun liittyvän tiedon.


Myynnin ja markkinoinnin ero. Puhu koko ajan osaamisesta ja sen tarjoamisesta. Markkinointi tarkoittaa monistettua myyntipuhetta. Työsuhteesta ei kannata vielä tässä vaiheessa keskustella lainkaan.


Avoin hakemus eli markkinointikirje kirjoitetaan teknisesti samalla tavalla kuin tavallinen työhakemus. Kun on päättänyt minne haluaa töihin, kannattaa kirjoittaa itsestä markkinointikirje , jossa kaikki nämä mainitut asiat tulevat ilmi. Silloin täytyy olla jo selkeä määritelmä. Jos ilmoituksessa lukee erityisesti, ettei kyselyihin vastata, niin silloin sinne ei kannata soittaa. Kun soitat työnantajalle työpaikkailmoituksen johdosta, muista pitää pohja-cv:si esillä, jotta voit kertoa itsestä sujuvasti puhelimessa, sillä työnantajat haluavat yleensä tietää myös jotain sinusta.


Ammatillinen identiteetti on omaan elämänhistoriaan perustuva käsitys itsestä ammatillisena toimijana, sekä käsitys itsestä suhteessa työhön ja ammattiin (Anneli Eteläpelto). Ihmisellä on ammatillinen identiteetti, kun hän tuntee itsensä henkilöksi, jolla on ammatin vaatimat taidot ja vastuu ja kun hän on tietoinen resursseistaan, mutta myös omista rajoituksistaan. Voimassa oleva työlainsäädäntö antaa joustoihin useita mahdollisuuksia, mutta tietoa saattaa puuttua niin työnantaja- kuin työntekijäpuolella.


Työkykyä ylläpitävän toiminnan edistäminen on tärkeää, sillä kiireisessä arjessa itsestä huolehtiminen helposti jää. Itsestä huolehtiminen ja asioiden muistaminen on heikentynyt huo-mattavasti. Arjen toiminnot, kuten pankki- ja kauppa-asioinnit eivät älyllisten toimintojen heikkenemisen takia enää onnistu itsenäisesti.


Vaikeassa vaiheessa avun tarve on jatkuvaa ja säännöllistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit