torstai 22. maaliskuuta 2018

Omavalvonta lämpötilat

Vältettävä lämpötila-alue, ns. Laissa on säädetty tietyt lämpötilat elintarvikkeiden säilytykseen, kuljetukseen ja myyntiin sekä tarjoiluun. Tärkeimmät lämpötilat on taulukoitu alla oleviin taulukoihin. Omavalvontasuunnitelma on välttämätön jos aikoo toimia elintarvikealalla.


Elintarkkeiden myyntiä ja säilytystä koskevat lämpötilat tarkoittavat olosuhdelämpötilaa.

Sulatetut jalostamattomat kalastustuotteet ml. Keitetyt äyriäiset ja nilviäiset pakkaustavasta. Se on oltava kaikilla elintarvikkeita tuottavilla, käsittelevillä, kuljettavilla, varastoivilla, kaupan tai tarjolla pitävillä yrityksillä. Kun toiminnassa tapahtuu muutos, on omavalvonta muutettava uuden tilanteen mukaiseksi.


Henkilöstö pitää perehdyttää uusien ohjeiden mukaiseen työskentelyyn. Kokki on kokki, ei terveystarkastaja, vaikka ruoanlaitto, hygienia ja lämpötilat kulkevatkin käsi kädessä. Digitaalisuus vapauttaa ja tulee olemaan hyvä apu, varsinkin hygieniapuolella.

Entiseen verrattuna digitaalinen omavalvonta on luotettavampi, kätevämpi ja nopeampi, eikä huijaamaan pysty. Elintarvikkeita valmistava yrittäjä on vastuussa tuotteensa turvallisuudesta – omavalvonta on työkalu, jonka avulla tämä varmistetaan. Omavalvonnan toteuttaminen perustuu elintarvike- ja terveydensuojelulain säädöksiin.


Lisäksi huolella toteutettuna omavalvonta parantaa yrityksen tuotteiden laadukkuutta, asiakastyytyväisyyttä ja toiminnan tehokkuutta sekä kehittää tuotannon taloudellista kannattavuutta kun asiat tehdään kerralla oikein. Uudelleen kuumen-nettaessa havaittavat lämpötilapoikkeamat ja niiden johdosta tehdyt korjaavat toimenpiteet kirja-taan ylös aina. Lämpötilat kirjataan ylös joka kerta, jos uudelleenkuumennus on satunnaista.


Siihen tulee nimetä varastoinnista vastaavat tuoteryhmäkohtaiset vastuuhenkilöt. Helposti pilaantuvat raaka-aineet ja tuotteet on säilytettävä lainsäädännön edellyttämässä lämpötilassa. Varastoinnin valvonnan oleellisin asia on säilytystilojen lämpötilojen säännöllinen seuranta ja kirjaaminen. Kylmätiloissa pakastetilat mukaan lukien tulee olla lämpömittari sekä järjestelmä, jolla eri tilojen lämpötilat kirjataan säännöllisesti.


Net-Foodlab Oy – luotettava kumppani laadunhallintaan. Tuotevalikoimamme kattaa ainutlaatuisella tavalla laboratoriotutkimukset, laadunhallinnan koulutus- ja kehittämispalvelut sekä hygieniapikatestit ja diagnostiikkajärjestelmät. Koulutan ja testaan yrityksiä ja yhdistyksiä heidän omissa tiloissaan edullisesti.


Otan vastaan testattavia myös kotonani Turun Nättinummessa, jossa voi olla kerrallaan korkeintaan kaksi tai kolme testattavaa. Koulutan omavalvonta -asioissa ja autan omavalvontasuunnitelmien tekemisessä.

C – 8ºC ja salaattien lämpötilat 7–1ºC. Henkilöstöravintoloiden keittiöille tuotujen lämpimien ruokien lämpötilat vaihtelivat 7– 9ºC ja salaattien läm-pötilat – 1ºC. Laitteet tulee nimetä tai numeroida seurantaa varten.


Kaikkien kylmälaitteiden lämpötilat kirjataan vähintään kerran viikossa. Kutakin laitetta varten tulee olla oma lämpötilaseuranta. Lämpötilapoikkeamat ja niiden johdosta tehdyt korjaavat toimenpiteet kirjataan aina. Ohjeet ja lomakemallit. Elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että elintarvike ja sen käsittely täyttävät elintarvikemääräyksissä asetetut vaatimukset.


Selvästi kiehuvasta ruoasta ei ole tarpeen mitata lämpötilaa. Elintarvikkeiden lämpötilojen tarkastus suoritetaan seuraavasti: Kuinka usein lämpötilat mitataan ja kirjataan? Mihin kirjaukset tehdään? Lainsäädännön tai sopimusten (hyvän tuotantotavan ohjeitten) mukaiset lämpötilat ovat tiedossa ja niitä seura-taan.


Alla olevassa esimerkissä vastaanottotarkastuksen kirjaukset tehdään käsin. Vastaanottotarkastuksen kirjaaminen 4. Periaate ”Tarkastuslista” on tavallaan lomakepohja. Palvelun sisällön omavalvonta Palvelun turvallisuus ja luotettavuus todetaan asiakaskyselyillä ja sopimusneuvotteluissa saatavalla palautteella.


Asiakkaan tyytyväisyysmittari on asiakaspalaute ja palvelun suunnittelu yhdessä asiakkaan kanssa hoito- ja palvelusuunnitelmaan. Suunnitelmien toteutumista seurataan säännöllisin väliajoin. Tavoitteena on laaja-alainen valvontajärjestelmä, jossa viranomaisvalvonta ja yritysten omavalvonta täydentävät toisiaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit