torstai 4. huhtikuuta 2019

Kuluttajansuojalaki virhevastuu

Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu. Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan. Aiemman myyntiportaan virhevastuu noudattaa samoja periaatteita kuin myyjän vastuu, mutta ei ole kaikilta osin yhtä laaja. Kuluttaja voi lakisääteisiin oikeuksiinsa vedoten kohdistaa valituksensa aina myös myyjälle. Jos tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, kuluttaja voi ensin vaatia myyjää korjaamaan tai vaihtamaan tuotteen.


EU-alueella myyjällä on aina virhevastuu tuotteen virheistä, jotka olivat tavarassa jo ostohetkellä. Kaikki tavarassa olevat viat eivät kuitenkaan kuulu myyjän vastuulle. Virhevastuun kestolle ei ole kiinteää ylärajaa. Myyjä ei ole esimerkiksi vastuussa siitä, jos asiakas ei ole noudattanut tavaran käyttö- tai hoito-ohjeita. Takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan vapaaehtoisesti antama lisäturva.


Jos myyjä on myöntänyt tavaralle takuun, tavarassa on virhe, jos se takuuaikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Markkinoinnin sääntely (luku) Lain mukaan ensinnäkään markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista tai muutoin kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä, kuten harhaanjohtavaa mainontaa tai antaa virheellistä informaatiota tuotteen ominaisuuksista. Kuluttajansuojalaki suojaa ihmisiä, jos tavaran myyjä esimerkiksi mainostaa tavaraa väärin tai tavarassa on jokin vika. Se on ihmiselle, joka ostaa tavaroita ja palveluja itselle tai perheelle. Kaupan tekee tavallinen ostaja ja yrittäjä.


Ostaja ei saa virheen vuoksi purkaa kauppaa, ellei hän ilmoita purkamisesta myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita, taikka sen ajan päättymisestä, joka myyjällä saattaa §:n mukaan olla käytettävissään virheen korjaamista tai uutta toimitusta varten. Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton ratkaisuelin, jonka keskeisimmät arvot ovat oikeudenmukaisuus ja oikeuden helppo saatavuus. Lautakunnan jäsenet edustavat tasapuolisesti kuluttajia ja elinkeinonharjoittajia.


Ota huomioon, että kuluttajaneuvonta ei ota käsittelyyn yksityishenkilöiden välisiä riita-asioita. Virheen arvioinnin lähtökohta on osapuolten välinen sopimus. Lain mukaan tavaran pitää vastata lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, jos. Myyjän on kerrottava auton ominaisuuksista ja virheistä kuluttajalle ennen kauppaa, ja ostajan on voitava luottaa, että nämä tiedot pitävät paikkaansa.


Se tulee ajankohtaiseksi esimerkiksi silloin, kun kuluttaja hankkii tuotteen, joka osoittautuu virheelliseksi ja on aika tehdä reklamaatio. Miten Suomen kuluttajansuojalaki toimii? Millainen kuluttajansuoja Suomessa on? Milloin ja miten voi tehdä reklamaation?


Edelleen takuun ja virhevastuun väliseen suhteeseen liittyy kysymys siitä, onko myyjä vastuussa virheestä vielä takuuajan jälkeen. Takuun päättyminen ei poista virhevastuuta, vaan virhevastuu on, kuten todettua, takuusta erillinen asia. Ostaja voi siis vedota lain mukaiseen virhevastuuseen myös takuun jälkeen. Useilla kaupoilla on palautusoikeus kuittia vastaan, joten se on hyvä pitää tallessa.


Palautusehtoihin kannattaa tutustua siis tarkasti ennen kuin ostaa tuotteen. Koti- ja etämyynnissä on voimassa vuorokauden palautusoikeus. Täysin yksiselitteistä vastausta siihen, kuinka kauan uuden vaatteen kuuluu kestää, ei ole olemassa. Laissa olevia yleisiä säännöksiä sovelletaan kuitenkin yhtä lailla vaatteisiin kuin vaikka kodinkoneisiin tai autoihin.


Selvitä apurilla kuluttajansuojaan perustuvat oikeutesi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit