maanantai 24. joulukuuta 2018

Myyjän virhevastuu kauppalaki

Jos tavaraa ei noudeta tai vastaanoteta oikeaan aikaan tai jos sitä ei luovuteta ostajan hallintaan muun ostajan puolella olevan seikan vuoksi sekä jos tavara on myyjän hallinnassa tai hän voi muuten huolehtia siitä, myyjän on ostajan lukuun ryhdyttävä kohtuullisiin toimenpiteisiin huolehtiakseen tavarasta. Ostajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myyjän ohella myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan. Aiemman myyntiportaan virhevastuu noudattaa samoja periaatteita kuin myyjän vastuu, mutta ei ole kaikilta osin yhtä laaja. Takuun päättyminen ei tarkoita sitä, että myyjän virhevastuu päättyy.


Yrityksen vastuuaika määrittyy tapauskohtaisesti auton tai rikkoutuneen yksittäisen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Kauppalaissa virhevastuu määräytyy sen perusteella, mikä on katsottu kohtuulliseksi riskinjaoksi ja tasapainoksi myyjän tiedonantovelvollisuuden ja ostajan selonottovelvollisuuden välillä. Kauppalaki on kuitenkin dispositiivinen, eli osapuolet voivat halutessaan sopia asiasta laista poikkeavalla tavalla. Kauppalaki koskee ostajan ja myyjän välillä tehtyjä sopimuksia irtaimen omaisuuden kaupasta.


Laissa määritellään tiettyjä edellytyksiä sopimuksen syntymiselle, sopimusehtoja, sekä seuraamuksia sopimusrikkomusten syntyessä. Sopimuksen osapuolilla on molemmilla sekä oikeuksia että velvollisuuksia. Säännöksiä myyjän vastuusta ennen kaupantekoa annetuista tai antamatta jätetyistä tiedoista sovelletaan myös, kun tiedot on antanut tai laiminlyöntiin on syyllistynyt myyjän toimeksiannosta kaupan välittäjänä toiminut kiinteistönvälitysliike tai muu myyjän edustaja ja myös, kun myyjän tai hänen edustajansa antamat tiedot. Lain tarkoittama virhe autossa on myyjän vastuulla, vaikka tämä ei sitä itse tietäisikään. Jos virheestä ei erikseen kerrota, on kuluttajan voitava luottaa, että auto on sellaisessa kunnossa, mitä myyjän kertoman tiedon lisäksi auton ikä, ajetut kilometrit sekä kauppahinta antavat yhdessä ymmärtää.


Auton myyjän puoleen voi kääntyä virhevastuun nojalla, jos tuntuu siltä, että autossa ilmennyt vika ei missään tapauksessa ole normaali esimerkiksi ajokilometrit huomioiden. Virhevastuu on olemassa, vaikka takuu olisi ohi. Liikkeestä ostettuun autoon sovelletaan kuluttajansuojalakia. Mikäli tuotteella ei ole takuuta, määräytyy myyjän vastuu tuotteen ominaisuuksista lainmukaisten virhesäännösten perusteella.


Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä suhteessa tulee noudatettavaksi kuluttajansuojalaki ja muissa henkilösuhteissa irtaimen kaupan kohdalla lähtökohtaisesti kauppalaki. Pieleen mennyt autokauppa on yleisin kuluttajariitalautakuntaa työllistävä asia. Usein kuluttajilla on väärä käsitys siitä, kuinka kauan auton myyjä on. Myyjänä tavallisesti toimivalle pk-yritykselle on tärkeätä huolehtia siitä, että sopimus tehdään aina ja siihen kirjataan myyjän vastuuta kohtuullistavat sopimusehdot.


Ellei sopimusta ole tehty, yritysten välistä kauppaa säätelee kauppalaki , jonka mukaan myyjän virhevastuu on varsin laaja. Yritysten välisiin tavarakauppoihin sovelletaan yleensä kauppalakia. Jos kauppakumppani on Suomesta tai jostain muusta Pohjoismaasta, sovellettava laki on pääsääntöisesti Suomen kauppalaki (Pohjoismaiden kauppalait ovat yhtenäisen valmistelun tuloksena lähes identtiset keskenään).


Kun kohdetta tarkastetaan ennen kauppaa, on myyjän annettava tarpeelliset tiedot ja toisaalta ostajan tarkastettava kohde. Rajanveto näiden kauppalain asettamien velvollisuuksien välillä aiheuttaa usein epäselvyyksiä. Sellaisena kuin se on ehto ei vapauta myyjää. Tutkielmassa käsitellään ainoastaan osapuolten rakennus- ja takuuaikainen virhevastuu , mikä tarkoittaa, että esimerkiksi viivästysvastuu ja takuuajan jälkeinen virhevastuu jäävät tutkimusrajauksen ulkopuolelle.


Idea tässä on se, että myyjän täytyy olla tietoinen tavaran viivästyksestä. Reklamaatio kulkee myös vastaanottajan riskillä. Seuraamukset virheestä johtuen. Mitkä ovat mahdolliset seuraamukset ja ostajan oikeussuojakeinot virheestä johtuen?


Kauppalaki antaa tässä lähtökohdan, ellei näitä ole sitten rajattu sopimusperusteisesti. Usein kysytyt kysymykset: ostaminen ja kuluttajansuoja Onko laillista periä vuotta vanhoja laskuja enää? Perintätoimisto lähetti vuoden jälkeen nipun laskuja – ennen tätä ei ole koskaan kuulunut mitään koko asiasta. Laskut vanhenevat kolmessa vuodessa, jos vanhenemista ei katkaista ennen tätä esimerkiksi maksumuistutuksella.


Velkojan on todistettava katkaisseensa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit