maanantai 10. joulukuuta 2018

Mikä on viestintästrategia

Tästä otsikkolistauksesta on apua niille, jotka miettivät, miten viestintästrategia kootaan. Mikä on strategian oikea mitta? Oikein laadittu viestintästrategia auttaa organisaatiota viestimään tehokkaasti ja saavuttamaan toiminnalle asetetut tavoitteet. Kokoa kattava mutta ei liian laaja edustus eri puolilta organisaatiota. Mikäli oma osaaminen ei riitä, niin kannattaa käyttää asiantuntija.


VYL:n viestintästrategia. Viherympäristöliiton viestintästrategian lähtökohtina ovat liiton strategiassa määritellyt perustehtävät, tavoitteet ja visio. Sisältö on luotettavaa ja virheetöntä. Mitä hyödymme viestintästrategiasta? Oikein toteutettu viestintästrategia yhtenäistää yrityksen viestinnän, auttaa yrityksen henkilöstöä sisäistämään yrityksen toiminnan merkityksen sekä toimii yrityksen liiketoiminnan.


Vain Neo ohitti meidät pienellä piste-erolla. Heikoin ominaisuutemme mielikuvavertailussa on hoitoon pääsyn hitaus, mikä heikentää kilpailukykyämme. Toimiva sisäinen viestintä näkyy siis paitsi sitoutuneempina työntekijöinä, työmotivaation kasvuna myös parempana asiakaskokemuksena – mikä mahdollistaa liiketoiminnallisten ja mielikuvallisten tavoitteiden saavuttamisen. Mitä organisaatiomme voi sitten tehdä?


Sisäistä viestintää voidaan skarpata askel askeleelta. Kun viestintästrategia on yrityksen työntekijöille ja yritystä edustaville tuttu, luodaan pohja yhteiselle kielelle ja asioista puhutaan samalla tavalla. Tee viestinnän vastuista ja prosesseista selvät kaaviot ja ohjeet, jotta kaikki tietävät, mikä kenellekin kuuluu.


Kuvatut prosessit hyödyttävät myös yksinyrittäjää. Katri Kulmuni Elinkeinoministeri. Saan paluupostissa setin dokkareita. Tässä monikymmensivuisessa dokumentissa kuvataan tarkasti mm. Myös logon ja värien käyttö on tarkkaan speksattu, luonnollisesti.


Pohjatyö tapahtuu yhteisessä työpajassa, jossa pureudutaan organisaation visioon, ajatusjohtajuuden kantavaan ajatukseen , tavoitteisiin ja kohderyhmiin. Se on ikään kuin käsikirja, joka ohjaa viestinnän käytännön toimenpiteiden suunnittelua ja toteutusta: esimerkiksi sitä mitä, milloin ja miten sosiaalisessa mediassa julkaistaan tai lehdistötiedotteessa kerrotaan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana viestinnän kenttä on muuttunut hurjasti. Viestintävastuita on meis-tä jokaisella. On digitalisoiduttu, monikanavaistuttu, sometettu, inboundattu, hakukoneoptimoitu, blogattu, podcastattu – mitä näitä nyt onkaan, ihan hengästymiseen asti.


Vaan olipa väline ja kanava mikä tahansa, hyvä tarina kantaa aina. Miten toimitte eri tilanteissa? Johdonmukainen viestintästrategia ottaa huomioon sekä sisäiset että ulkoiset yritykseen vaikuttavat tekijät.


Tee SWOT-analyysi saadaksesi yleiskuvan tilanteen vahvuuksista ja heikkouksista ja luo strategia, joka ottaa huomioon myös mahdolliset riskit. Olin jo avaamassa suuni kiittääkseni liikkuvaa työtä tekevää haastateltavaani, jota jututin puhelimitse sisäisen viestinnän kehittämisprojektiin liittyen. Olisi tärkeää kuulla sellaista, mikä ei ole niin tärkeää”, kuului linjan toisesta päästä äkkiä.


Toisessa teoriaosuudessa tutustutaan viestinnän suunnitteluun ja sen strategiseen ja operatiiviseen tasoon. Luvussa selvitetään, mikä viestintästrategia on, mihin sitä tarvitaan ja miten se tuodaan käytäntöön. Mietimme ensin somestrategian laatimista, mutta se on kuitenkin vain yksi osa viestintää.


Mikä on viestintästrategia

Siksi tehtiin viestintästrategia ”, Nina Näsänen kertoo. Miksi, kenelle, kuka ja miten? Perustana Kotkan kaupunkistrategia 2. Tiedon saaminen kuuluu perusoikeuksiin 2. Muutokset toimintaympäristössä 3. Toimintasuunnitelmassa määritellään, mikä yhdistyksen toiminnassa on keskeistä tulevana vuonna. Perusviestintä on sen jälkeen helppo suunnitella. Asiakkaidesi, kumppaneidesi ja juuri sinulle tärkeiden sidosryhmien luottamus kasvaa, kun kaikki viestintään liittyvät asiat ovat linjassa toisiinsa.


Hyvä viestintästrategia vahvistaa ja kirkastaa myös brändisi. Löydä oma tapasi ulkoilla – Suomen Ladulle uusi viestintästrategia Järjestön uusi viestintästrategia julkaistiin keväällä. Sen sijaan käytännön toimintaratkaisut voivat vaihdella. Nykytilan analyysi, 2. Itse kukin meistä tiedostaa myös, miten markkinointiviestinnän ammattilaisen työ on jatkuvassa muutoksessa.


Yhteisön toimintastrategia, 3. Se työtapa tai tekniikka, mikä toimii juuri ja juuri tänään, ei välttämättä tuota tuloksia enää huomenna. Siksi viestintäpalveluumme kuuluvat vahvasti myös koulutukset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit