perjantai 1. maaliskuuta 2019

Potilasvakuutuskeskuksen päätökset

Potilasvakuutuskeskuksen päätökset on perusteltava nykyistä tarkemmin. Hyvien perustelujen avulla hakijan on helpompi ymmärtää, mitä hänen asiassaan on päätetty ja miksi. Kuka tekee päätökset vahinkojen korvaamisesta? Tarvittaessa konsultoidaan asiantuntijalääkäreitä.


Lue esimerkkejä korvauspäätöksistä. Tämä on yleensä tehokkain tapa arvioida, onko toimistomme avusta odotettavissa asiakkaalle kustannustehokasta hyötyä. Tähän kannattaa panostaa!


Potilasvahinkolautakunta on käytännössä ylin ratkaiseva elin potilasvahinkoasioissa ja sen päätökset ovat lopullisia. Ne asianomaisen ministeriön antamat luvat, määräykset, ohjeet ja muut potilasvakuutusta ja potilasvakuutusyhdistyksen valvontaa koskevat päätökset , joiden antaminen tämän lain voimaan tullessa siirtyy Vakuutusvalvontavirastolle, jäävät edelleen voimaan, kunnes Vakuutusvalvontavirasto toisin päättää. Korvauksen hakeminen potilasvahingon sattuessa. Lisäksi kantelijan asian käsittely oli kestänyt kokonaisuutena arvioiden pitkään. Viivästymistä ei voitu apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsityksen mukaan pitää aiheellisena siltä osin, kun se oli johtunut korvausmäärien puutteellisesta määrittämisestä asian käsittelyn alkuvaiheessa.


Lääketieteellinen tieto kasvaa myös erehdysten ja oppimisen kautta. Hoitohaitat ja läheltä piti -tilanteet tulee aina selvittää perusteellisesti, jotta voidaan kehittää hoitoprosesseja (auditointi). Päivystysyksiköissä olisi koottava yhteen kaikki asiakas- ja potilasturvallisuustieto kuten Valviran, aluehallintoviraston, eduskunnan oikeusasiamiehen ja potilasvakuutuskeskuksen päätökset , potilaiden, asiakkaiden ja omaisten muistutuksesta saadut havainnot sekä haittatapahtuma- raportointijärjestelmän tiedot.


Korkein hallinto-oikeus julkaisee ryhmässä Muita päätöksiä sellaisia yksittäisiä yhteiskunnallista, alueellista tai muuta yleistä mielenkiintoa omaaviksi arvioituja ratkaisujaan, joita ei ole ratkaisun oikeudellisen merkityksen perusteella julkaistu vuosikirjaselosteina tai lyhyinä ratkaisuselosteina. Oma kannanotto, jälkikäteinen kuuleminen, tosiasiat ja mielipiteet. Lehti julkaisi toimittajansa mielipidekirjoituksen, jonka mukaan kirjoituksessa mainittu mediakeskustelija on ”kalibroinut moraalisen kompassinsa uudelleen”. Toimistomme on avoinna arkisin klo - 15.


Pohjola Vakuutuksen verk-ko- ja mobiilipalveluihin. Vakuutuksenottajalla on oikeus saada edellä mainitut tiedot postitse kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun hän on ilmoittanut vakuutusyhtiölle, että haluaa tiedot pos-titse. Lääkevahinkovakuutus voi korvata henkilövahinkoja, jotka johtuvat lääkkeen viallisuudesta tai yllättävistä sivuvaikutuksista, ts.


Potilasasiamieskin saa tietoja vain osasta vahinkoepäilyistä potilaiden yhteydenottojen kautta. Säännöstä tulisi muuttaa tämän mukaisesti. Mikäli et ole tyytyväinen saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun, ota ensisijaisesti yhteyttä suoraan hoitavaan yksikköön tai tarvittaessa myös potilasasiamieheen.


Kun päätös saapuu sairaalaan, potilasasiamies kerää dokumentit ja toimittaa ne sairaalan johtajalle. Jos korvauksen saaja tai potilas, jolta korvaus on evätty, kokee potilasvakuutuskeskuksen korvausratkaisun perustuneen puutteelliseen tietoon, hän voi lähettää asiasta kirjallisen oikaisupyynnön potilasvakuutuskeskuksen asianomaiselle vahinkokäsittelijälle (itseoikaisu). Taloutensa tasapainottamiseksi ansiokkaasti ponnistellut Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä on saanut niskaansa kylmän suihkun potilasvakuutuskeskuksen ilmoitettua, että yhtymän potilasvakuutusmaksut yli kaksinkertaistuvat viime vuodesta. Rahassa mitattuna tämä merkitsee yhtymälle lähes kymmen.


Asioiden käsittely tässä ensimmäisessä vaiheessa on kuitenkin usein pintapuolista, eivätkä päätökset ole lopullisia. Hyvin perustellen niihin on mahdollista saada muutosta valittamalla potilasvahinkolautakuntaan. PVK:lla on korvauskäytäntöä yhdenmukaistava rooli. Siksi esitimme lakiin tai lain perusteluihin kirjattavaksi PVK:lle velvoitteen myös julkaista päätökset anonymisoidusti verkossa.


Se myös käytännössä hallinnoi vakuutusyhtiöiden yhdessä julkisen terveydenhuollon vakuutuksenottajille antamaa rinnakkaisvakuutusta. THL:n ylläpitämä kansalaisille suunnattu sivusto, joka tarjoaa vertailutietoa sosiaali- jaterveyspalveluiden toimivuudesta. Puutteellisesta aineistosta löytynee selitys myös potilasvakuutuskeskuksen matalalle korvausprosentille. Järvelin epäilee, että dokumentit tuovat esille vain yhden näkökulman tapahtumien kulusta.


Ulkomaisten epidemiologisten tutkimusten perusteella tiedetään, etteivät sairauskertomukset ole välttämättä koko totuus. Kirjalliseen hakemukseen on aina annettava kirjallinen päätös. Päätöksestä on käytävä ilmi, mihin hakija on oikeutettu tai miten asia on muuten ratkaistu.


Päätökset on perusteltava: on kerrottava sovelletut lainkohdat ja päätöksen perustana olevat tosiasiat. Tilastoja vakuutusasioista Sosiaaliturvatilastoja. Kelan tilastot antavat tietoa Kelan sosiaaliturvan merkityksestä ihmisten ja perheiden toimeentulolle.


Potilasvahinkoja sattuu erilaisille ihmisille kaikenlaisissa sairauksissa ja hoidon eri vaiheessa. Muuta yhteistä tekijää ei ole kuin vain se, että potilasvakuutuskeskuksen päätös on meille tulevan ihmisen mielestä mennyt väärin, Siikavirta kertoo työstään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit