maanantai 5. maaliskuuta 2018

Kuinka tehdä viestintäsuunnitelma

Kuinka tehdä viestintäsuunnitelma

Päätä, kuinka ne toteutetaan ja mitkä ovat deadlinet. Näin saat luotua selkeän struktuurin koko vuodelle ja pystyt tarpeen tullen toteuttamaan myös ad hoc -projekteja. Kun viestintäsuunnitelma on lyöty lukkoon, on tärkeää asettaa mittarit, joiden avulla pystytte seuraamaan tavoitteidenne saavuttamista. Useimmiten viestintäsuunnitelma koskee koko yrityksen markkinointia, mutta esimerkiksi digimarkkinointiin voi tehdä oman suunnitelman tai liittää sen osaksi koko yrityksen viestintäsuunnitelmaa.


Kuinka tehdä viestintäsuunnitelma

Viestintäsuunnitelma voi sisältää paljon tai vähän tekstiä, olla kuvitettu tai jopa videon muodossa. Onnistunut viestintä vaatii suunnitelmallisuutta. Tärkeätä on myös, että tiedottamisessa on selkeästi määritelty tekijät ja vastuut sekä seuranta.


Työkaluna voi olla esimerkiksi Wor Excel, PowerPoint tai piirros. Viestinnän suunnittelussa huomioitavia seikkoja: 1. Sen voi konkretisoida ja laatia vuosikellon muotoon. Verkostoitumiselle on olemassa paremmat edellytykset, kun viestintä ja yhteistyö toimii myös johdon tasolla. Ei viestintäsuunnitelman tarvitse olla täydellinen, mutta sellainen kannattaa tehdä.


Kuinka tehdä viestintäsuunnitelma

Miten usein raportoit johdolle projektin tilasta? Tee viestintäsuunnitelma projektillesi ja noudata sitä. Esimiehen tehtävä on tehdä alaisilleen selväksi yrityksen tavoitteet. Työntekijät ovat yrityksen paras käyntikortti, ja työntekijät lähtevät yleensä siitä syystä, että johtaminen on huonoa. Johdon tulisi miettiä, kuinka saamme pidetyksi hyvät ihmiset töissä, Ilmoniemi sanoo.


Uniikit kävijät tarkoittaa sitä kuinka moni ihminen on lukenut (tai nähnyt) sisältöjänne nettisivuilla. Ohjeet siitä, kuinka ja kenelle kokouksen vetäjä, raportoija, sihteeri tms. Sisäisen viestinnän mallit – kahvihuoneen infotaulun paperilapuista interaktiiviseen sosiaalisen median ryhmään tai intranet-järjestelmään. Jos hankkeen kautta saatuja tuloksia voidaan kehittää eteenpäin. Tutkimusongelmana oli, miten organisaation vies-tintää voitaisiin tehostaa.


Tällainen malli edesauttaisi tarttumista hetkeen: ajankohtaisia ideoita ja ajassa elämistä. Enkä tarkoita, etteikö viestinnässä niin jo tehdä , mutta mielestäni voisi tehdä enemmänkin. Tässäpä asia – yksi niistä – jossa itse aion kehittyä paremmaksi ensi vuonna. Piditkö tästä artikkelista?


Olen kiteyttänyt projektityöstä vuosien - tuskin haluan myöntää kuinka monen vuoden - aikana hankkimani kokemuksen muutamaan havaintoon ja nyrkkisääntöön, joita itse noudatan. Tämä kysymys huolestuttaa johtajia, tapahtumien järjestäjiä, kouluttajia, joukkotiedotusvälineiden viihdyttäjiä. Kuinka suunnitella tapahtuma?


Löydät artikkelin siitä, kuinka laatia toimintasuunnitelma. Kun isännöinti viestii aktiivisesti, asukkaat huomaavat, että taloyhtiön asiat ovat hyvissä käsissä. Tämän seurauksena asukkaat ovat myös valmiita maksamaan isännöinnistä enemmän. Ja niin pitää ollakin, sillä viestintä on työtä.


Vaikka isännöitsijät pystyvät moniin ihmeisiin, ilmaista työtä hekään eivät voi tehdä. Seuraavassa käydään jokainen vaihe, niiden vaatimat aikaresurssit ja tulokset läpi lyhyesti. Vaiheet ja niiden tehtävät kuvataan tarkemmin vaihesuunnitelmissa.


Parhaillaan meneillään olevasta vaiheesta tulee olla tiedossa tarkasti kuka tekee ja kuinka paljon työtä tämän vaiheen tehtävien suorittamiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit