tiistai 6. joulukuuta 2016

Etämyynti palautusoikeus postikulut

Valtaosalla etämyyntituotteista on päivän peruuttamisoikeus, jonka kuluessa kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä. Peruuttamisaika voi pidentyä, jos kuluttajalle ei ole annettu tietoa peruuttamisoikeuden ehdoista tai ostoksen maksullisuudesta. Tavaran palauttaminen ja kustannukset Jos kuluttaja peruuttaa kaupan, tavara on palautettava viimeistään päivän.


Kauppa sitoo niin myyjää kuin ostajaakin, eikä kumpikaan voi vetäytyä siitä yksipuolisesti ilman seuraamuksia. Useat eurooppalaiset kaupat ja kauppaketjut saattavat myöntää tuotteille vaihto- tai palautusoikeuden, mutta oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista. Kuluttajariitalautakunta totesi, että kysymyksessä oli etämyynti , jolloin ostaja saa palauttaa tuotteet kustannuksitta päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta.


Myyjällä ei siten ollut perustetta vaatia kulujen korvausta. Summa oli palautettava ostajalle ja myyjän oli lisäksi korvattava ostajalle syntyneet pankkikulut sentillä. K vaatii yhteensä 5euroa eli pillin kauppahinnan sekä euron postikulut ja viiden euron puhelin- yms. K katsoo hänellä olevan palautusoikeus jo etämyyntisäännösten perusteella. Pillin mukana tuli veloituksetta c-kasetti.


Myyjä saa kuitenkin vähentää ostohintaan sisältyneen arvonlisäveron omien myyntiensä arvonlisäverosta. Tilauksen peruuttamisesta aiheutuvat postikulut kuuluvat usein lähtökohtaisesti ostajan vastuulla,. Usein kysytyt kysymykset: ostaminen ja kuluttajansuoja Onko laillista periä vuotta vanhoja laskuja enää?


Etämyynti ja siihen sovellettava. Perintätoimisto lähetti vuoden jälkeen nipun laskuja – ennen tätä ei ole koskaan kuulunut mitään koko asiasta. Laskut vanhenevat kolmessa vuodessa, jos vanhenemista ei katkaista ennen tätä esimerkiksi maksumuistutuksella.


Velkojan on todistettava katkaisseensa. Tyypillistä etämyyntiä on posti- ja Internet-myynti. Meillä on päivän palautus- ja vaihto-oikeus postipaketin tai noutotilauksen noutohetkestä alkaen. Postimyynnin palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita. Tuotteillamme on lainmukainen vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus (Kuluttajansuojalaki, Luku Kotimyynti ja etämyynti , 15§ Peruuttamisoikeus etämyynnissä), joka alkaa siitä, kun olet vastaanottanut tilauksesi.


Tilaustuotteilla on samat palautus- ja vaihto-oikeudet kuin varastotuotteillakin. Aiemmin voimassa ollut kuluttajan lakisääteinen palautusoikeus maksutta poistuu. Ehtona jatkossa kuitenkin on se, että verkkokaupan ennakkotiedoissa palautuskulut on selkeästi kuvattu.


Tilauksen tai tuotteiden palauttaminen tulee tehdä viimeistään päivän kuluessa peruutusilmoituksen lähettämisestä. Aika usein verkkokaupoissa on esim. Kyllä ja tässä on sen palautuksen kuluja. Ellei ole, voitte sopia maksun palautuksesta asiakaspalvelumme kanssa. Jälkitoimituksen postikulut veloitetaan normaalisti.


Kyseessä on etämyynti , joten ostajalla on kuluttajansuojalain mukainen kahden viikon (vrk) palautusoikeus. Asiakkaalla on päivän täysi palautusoikeus. Palautettavan tuotepakkauksen tulee olla myyntikuntoinen ja avaamaton. Takuu Nicopoint -tuotteilla on takuuehtojen mukainen takuu sopimuksen voimassaoloaikana.


Asiakaslähtöisyys Yrityksen toiminnan johtaminen ja kehittäminen on perustettava asiakkaan ymmärtämiseen, kun tavoitellaan pitkäkestoista ja kannattavaa liiketoimintaa. Haasteita tuo se, että asiakkaat ovat erilaisia. Perimme virheelliseen osoitteeseen menneestä lähetyksestä aiheutuvat postikulut asiakkaalta. Kuluttajaliitto arvostelee EU:n esitystä, joka toteutuessaan huonontaisi ratkaisevasti suomalaista kuluttajansuojaa. Esityksen mukaan myyjän virhevastuu loppuisi kahden vuoden kuluttua kulutustuotteen ostopäivästä.


Gigantti on ainoa kivijalkakauppa, missä on palautusoikeus tuotteille. Nettiostokset voi aina palauttaa, jos ei ole tyytyväinen tuotteeseen. Mielestäni tuo on melkoinen etu nettikaupoilla ja Gigantilla. Nykyisin ei tuotteista saa täsmällistä tietoa ennen ostamista ja eikä useitakaan tuotteita pääse kivijalkakaupassa kokeilemaan. Tiedä oikeutesi, välty huijaukselta Nettikaupankäynti on yleensä turvallista, mutta ongelmia voi tulla esimerkiksi eri maiden erilaisten säännösten takia.


TEKSTI: NIKO JAKOBSSON KUVA: ERIC LERAILLEZ Kun kuluttaja ostaa tuotteen netin, puhelimen tai postin välityksellä, kysymys on etämyynnistä. EU:ssa on kuitenkin ollut aina eräänlaisena perusperiaatteena, että, hyvin vahvasti yksinkertaistettuna, jäsenmaat saavat itse päättää verotuksestaan. Tämän vuoksi eri maissa on yhä eroja verojen lajeissa ja määrissä.


Tavaroiden etämyynti on laskettu tästä johtuen aina poikkeukseksi vapaan liikkuvuden silmissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit