maanantai 18. joulukuuta 2017

Sisäinen viestintäsuunnitelma

Täytyy laatia strategia mitä kerrotaan, koska, milloin, millä välineellä ja kenelle. Jos on tehty iso päätös, ja vasta sitten aletaan miettiä kertomisen keinoja, ollaan myöhässä, Ilmoniemi harmittelee. Hyvä sisäinen viestintä näkyy ja kuuluu myös viivan alla.


Lisäksi viestinnän vaikuttavuutta on jatkuvasti mitattava. Mikä ihmeen viestintäsuunnitelma ? Tapahtumien olennainen osa on viestintä niin sisäinen kuin ulkoinen viestintä.

Viestintäsuunnitelmia on yhtä monta kuin tapahtumiakin. Jokaisella tapahtumalla ja viestinällä on. Viestinnän suunnittelulla tähdätään vaikuttavaan, oivaltavaan ja oikea-aikaiseen viestintään. Hanke kuin hanke tarvitsee viestintäsuunnitelman: korvaamattoman työkalun arjessa.


Suunnitelma voidaan laatia esimerkiksi projektin, tilikauden tai useamman vuoden ajalle. Hyvä viestintäsuunnitelma on hyödyllinen ja parhaimmillaan se toimii yrityksen viestinnän ohjekirjana ja muistilappuna. Onnistunut viestintä vaatii suunnitelmallisuutta.


Tärkeätä on myös, että tiedottamisessa on selkeästi määritelty tekijät ja vastuut sekä seuranta.

Sen tavoitteena on välittää projektiin liittyvää informaatiota kaikille ryhmän jäsenille ja näin tukea ryhmän yhteistyötä ja edesauttaa ryhmän identiteetin muodostumista. Lisäksi sisäinen viestintä toimii kaiken ulkoisen viestinnän perustana. Tehoton viestintä taas hidastaa ja vaikeuttaa työntekoa. Olennaista on, että viestintä omalta osaltaan edesauttaa tehokasta ja sujuvaa työntekoa. Yrityksen sisäisen viestinnän kanavia ovat muun muassa sähköpostitiedottaminen, sosiaalinen media, yrityksen verkkosivut, yrityksen sisäinen intranet, puhelut, tiedotustilaisuudet, face-to-face tapaamiset ja yrityksen sisäiset palaverit.


Yrityksen sisäinen viestintä voi olla erilaista eri työntekijäryhmille (etenkin suurissa organisaatioissa), ja tällöin täytyy harkita, tarvitaanko viestinnän eriyttämistä ja eri kanavien käyttöä. Plandiscin vuosikelloon pystyy luomaan useita eri renkaita, joten jokainen työntekijäryhmä tai osasto voi saada siihen oman renkaansa. Hyvin toimiva sisäinen viestintä tukee myös ulkoista viestintää, maineviestintää ja rekrytointia. VamO-hankkeen sisäisestä viestinnästä vastaavat hanketoimijat, hankkeessa mukana olevat tahot.


Tiedottaminen on kaikkien osatoteuttajien toteuttamaa viestintää hanketoiminnan etenemisestä ja toiminnan tuloksista. Nämä asiat on hyvä kirjata ylös vaikkapa ranskalaisilla viivoilla ja täydentää tarpeen tullen. Viestinnäs-säkin pätee sama sääntö kuin muuallakin: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Hyvän nyrkkisäännön mukaan kaikki, minkä ei ole pakko olla sisäistä viestintää, voi olla myös ulkoista viestintää.


Toimiva sisäinen tiedottaminen on edellytys sille, että hallitus pystyy hoitamaan tehtäviänsä. Emme panosta kekseissämme makuun, vaan siihen, että tarjoamme sinulle paremman käyttökokemuksen. Lue lisää niiden käyttötarkoituksesta täällä.


Työntekijät pitävät maanantaisin palaverin, jossa käydään läpi tulevaa viikkoa ja muita tärkeitä asioita. Toiminnanjohtaja kertoo yhdistyksen hallituksen päätöksistä ja muista käsitellyistä asioista.

Työntekijöiden välistä viestintää hoidetaan myös pikaviestisovelluksen välityksellä. VIESTINTÄSUUNNITELMA KAMO puh. Aktiivisen tiedottamisen yhdistys on aloitteellinen ja ennakoiva. Se haluaa kertoa jäsenilleen mitä on tapahtumassa ja mitä tapahtuu juuri nyt.


Hankkeen viestintäsuunnitelma 1. Sisäinen tiedottaminen. Hankkeen kuvaus Ydinosaajat-hankkeessa luodaan malli koulutusorganisaatioiden verkostomaiselle yhteistyölle, jota voidaan hyödyntää suurhankkeissa. Hankkeen aikana selvitetään suurhankkeisiin ja erityisesti ydinvoimaan liittyen koulutustarpeet tekniikan koulutusaloilta ja –asteilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit