Henkilökortin käyttö sähköiseen tunnistautumiseen. Tavallisen henkilökortin ja ulkomaalaisen henkilökortin sirulla on kansalaisvarmenne, joka mahdollistaa vahvan sähköisen tunnistuksen moniin julkisen sektorin verkkopalveluihin. Tarvitset sähköistä tunnistautumista varten kortinlukijan ja sirunlukuohjelmiston. Kortin aktivointi Voit käynnistää kortin aktivoinnin asettamalla henkilökortin kortinlukijaan tai asettamalla se laitteen takapinnalle niin, että NFC tunnistaa sen.
Paina sen jälkeen Aktivoi kortti-nappia. Aktivointi tarkoittaa varmenteen käyttöönottoa ja henkilökohtaisten tunnuslukujen luomista. Jos sinulla on se asennettuna, voit jatkaa Kortin aktivointi -sivulle.
Poliisi voi erityisestä syystä myöntää henkilökortin myös väliaikaisena. Väliaikaisen henkilökortin myöntämisen edellytykset harkitaan aina tarkkaan ja tapauskohtaisesti. Aktivointiprojekti oli tyssätä jo alkuunsa, kun Harakan saamissa ohjeissa luki, että aktivointi tulisi tehdä henkilökortin sekä erillisen kortinlukijaohjelmiston avulla. Mutta kun ei ole kortinlukijaa! Saan kuitenkin vihiä, että on mahdollista tunnistautua ”kontaktittomalla kortinlukijalaitteella” kuten matkapuhelimella.
Sähköistä henkilökorttia voi hakea poliisilaitoksilta ja kortti on voimassa vuotta. Voimassa olevia henkilökortteja voi olla vain yksi. Tein ajanvarauksen netissä antaakseni poliisille sormenjälkeni ja allekirjoituksen. Tämän jälkeen sain passin läheiseltä R-kioskilta kahden viikon päästä. Lataa kortinlukijaohjelmisto.
Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa maksutta mPollux Digisign Client -kortinlukijaohjelmiston myöntämiinsä henkilövarmenteisiin. Henkilöasiakkaiden päivittäiset raha-asiat hoituvat OPssa helposti. Tilit, kortit ja maksaminen ovat päivittäisten raha-asioiden ydin. Olin aktivoimassa henkilökortin ja kysyi perustunnuslukua ja allekirjoitustunnuslukua, enkä tiedä mistä ne löydän. Sirukortin ja älykortinlukija on nopea ja luotettava tapa kirjautua erilaisiin sähköisiin palveluihin.
Toimitamme kuvalliset henkilökortit, ID-kortit ja nimikortit. Kuvalliset henkilökortit ja ID-kortit painetaan aina HDP-tekniikalla joka takaa kestävän ja laadukkaan lopputuloksen. Huomaa, että tunnuksen aktivointi verkossa vaatii pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin ja lukijalaitteen! Jos omatoiminen luvan aktivointi ei onnistu ota yhteyttä Helpdeskiin. Useimmissa käyttäjätunnukseen liittyvissä pulmissa Helpdeskin on ensin voitava luotettavasti tunnistaa soittaja.
Kortinhakija tunnistetaan korttitilausta tehtäessä rekisteröintipisteessä. Ammattikortti ja aktivointi -tunnukset voidaan toimittaa kotiin. Kortti ja aktivointitunnus toimitetaan postitse muutaman päivän viiveellä toisistaan.
Toimitusaika molemmilla on yhteensä noin 5-viikkoa. Valttikortti on sähköinen työturvallisuuslain mukainen henkilötunniste, joka toimii myös avaimena työmaalle. Valttikortissa on kaikki työturvallisuuslain vaatimat tiedot: kuva, henkilön nimitiedot, veronumero ja työnantajan tiedot.
Jatkossa palvelutarjonta tulee yhä lisääntymään, jolloin voidaan todella sanoa henkilökortin olevan yksi avain lukuisiin palveluihin. Tee ilmoitus netissä PRH:n ja Verohallinnon yhteisessä YTJ-palvelussa. Tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti). Tutustu netissä ilmoittamisen opasvideoihin -kanavallamme. Siirry katsomaan opasvideoita.
Neuvomme julkisten palvelujen käyttäjiä. Kansalaisneuvonta ohjaa oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.