perjantai 19. heinäkuuta 2019

Liiketoimintasuunnitelma asiakkaat

Kahdeksan kohdan liiketoimintasuunnitelma. Useimmat asiat elämässä kaipaavat suunnittelua, eikö totta? Niin myös yrityksen perustaminen. Riippumatta siitä kuinka laajaa yritystoimintaa suunnittelet sinun kannattaa istua alas ja miettiä millaiset ovat lähtökohtasi, mitä tavoittelet, ja miltä yrityksesi näyttää kuuden kuukauden, vuoden tai viiden vuoden kuluttua.


Jos sinulla on asiakkaat valmiina ja tiedät mihin olet ryhtymässä, liiketoimintasuunnitelmaa ei ole mikään pakko tehdä.

Esimerkiksi starttirahan hakemista varten sitä kuitenkin tarvitaan. Kuinka ideasta tehdään liiketoimintasuunnitelma ? Liikeidean pohjalta hiotaan liiketoimintasuunnitelma. Asiakkaat ja asiakkaan tarpeet. Ilman asiakkaita on vaikea pyörittää menestyvää bisnestä. Miten valitut kohderyhmät käyttäytyvät?


Missä asiakkaat ovat ja miten yrityksesi pyrkii pääsemään lähemmäs heitä? V aikka markkinointia on tuotteiden kehittäminen asiakkaiden tarpeisiin, mahdolliset asiakkaat eivät kuitenkaan välttämättä aina tiedosta tarvitsevansa tuotetta.

Epäonnistumisen riski on , eli ainut riski on, että uudet ”vanhan asiakasryhmän” asiakkaat ei osta. Ikkunatehdas myy tuotteitaan taloteollisuudelle ja laajentaa myyntiään uusille talotehtaille. Liiketoimintamalli kuvaa nopeasti ja selkeästi, mitä yritys tai organisaatio tekee, miten se löytää asiakkaat sekä luo ja toimittaa heille tuotteita tai palveluita (lisäarvoa). Jokaisella yrityksellä, oli se kannattava tai ei, on liiketoimintamalli, jonka mukaan se toimii.


Kirjallinen liiketoimintasuunnitelma on yritystoiminnan runko. Se kertoo, miten yrittäjän liikeideaa lähdetään käytännössä toteuttamaan. Suunnitelmaa muokataan ja täydennetään myös yrityksen perustamisen jälkeen. Liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan muun muassa yrityksen toimintaympäristö, toimintatavat ja tavoitteet.


Ilman liiketoimintasuunnitelmaa osuus oli. Jos myyt yrityksille, kuka tyypillisesti tekee ostopäätöksen? Harva yritys löytää kauppapaikan, jossa kilpailijoita ei ole tai niiden olemassaolosta ei tarvitse välittää.


Kilpailevia yrityksiä tulee kartoittaa yhtä huolellisesti kuin omaa liikeideaa. Mikäli liiketoiminnan aloittamiseen tarvitaan rahoitusta, liiketoimintasuunnitelma vaaditaan poikkeuksetta. Sinun olisi hyvä pohtia näitä vinkkejä, ennen liiketoimintasuunnitelman. Markkinatuntemus syntyy Jääskeläisen mukaan liiketoimintasuunnitelman suunnitteluprosessin myötä: Ketä ovat yrittäjän haluamat asiakkaat ja muodostavatko he riittävän suuren markkinan omalle liiketoiminnalle? Mistä yrityksesi saa asiakkaita, millaisia he ovat, ja mitä toiveita ja tarpeita heillä voi olla, minkälainen on markkina- ja kilpailutilanne?


Yrityksen toimintatavat.

Kenties vielä tärkeämpää suunnitelmassa on hahmottaa se, mistä asiakkaat tulevat. Palvelut ja tuotteet. Kiteytetty liiketoimintasuunnitelma esimerkki, by pollitasta.


Sisällysluettelo kopioitavaksi liiketoimintasuunnitelmasi pohjaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit