torstai 12. toukokuuta 2016

Viestintäsuunnitelma ydinviestit

Viestintäsuunnitelma voi sisältää paljon tai vähän tekstiä, olla kuvitettu tai jopa videon muodossa. Suunnitelma voidaan laatia esimerkiksi projektin, tilikauden tai useamman vuoden ajalle. Hyvä viestintäsuunnitelma on hyödyllinen ja parhaimmillaan se toimii yrityksen viestinnän ohjekirjana ja muistilappuna. Viestinnän suunnittelulla tähdätään vaikuttavaan, oivaltavaan ja oikea-aikaiseen viestintään. Hanke kuin hanke tarvitsee viestintäsuunnitelman: korvaamattoman työkalun arjessa.


Hankkeen viestintäsuunnitelma 1. Strategisista ohjelmista johdetaan viestinnän strategiset tavoitteet – ne tukevat yhteistä kattotavoitetta, visiota Suomen houkuttelevimmasta seutukaupungista. Ydinviestit muodostavat hankkeesi viestinnän kivijalan ja niitä on tärkeä tuoda esiin kaikessa suullisessa, kirjallisessa ja visuaalisessa viestinnässä. Ne antavat viestinnän sisällöille suunnan.


Sisällöt antavat suunnalle konkretian. Ketä ja millä tavoin? Määrittele ydinviesti tai ydinviestit. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin viestintästrategia esittelee sairaanhoitopiirin tavoitemielikuvan, arvot, periaatteet, kohderyhmät ja ydinviestit. Se kertoo myös viestinnän vastuut ja organisoinnin.


SOTEN YDINVIESTIT SOTE-uudistuksen tavoitteena on, että palvelut nykyaikaistuvat, hyvinvointi- ja terveyserot vähenevät ja ihmisten yhdenvertaisuus toteutuu. Palvelut tuotetaan kustannustehokkaasti (kustannusten kasvun leikkaaminen). SATA-LIPAKE – hankkeen viestintäsuunnitelma on laadittu viestinnän ja tiedottamisen tueksi sekä hankkeen koordinaattorin työkaluksi.


Viestintätapojen sähköistymisen vuoksi viestintä on muuttunut entistä. Tavoitteiden saavuttamisen tueksi järjestetään yleisötapahtumia, tuotetaan viestintämateriaalia sekä tiedotetaan aktiivisesti kampanjan etenemisestä. Tämä viestintäsuunnitelma on voimassa 31. Hyväksytystä suunnitelmasta tehdään julkaisu, jota voidaan käyttää viestin-nän ja koulutuksen tukena eri työyksiköissä. Elo - syyskuussa järjestetään henkilöstölle yhteinen kick-off-tilaisuus, jossa käydään ohjelman kaikki ydinviestit ja strategiset teemat.


Mikäli resurssit ja aika ovat vähissä, täytyy valita, mihin voimavaransa käyttää. Viestintää kannattaa suunnitella samaan aikaan muun toiminnan suunnittelun kanssa. Tulvaryhmille on perustettu omat nettisivut, josta löytyvät kokousmuistiot ja tiedot tulvaryhmien jäsenistä (nettiosoite löytyy viestintäsuunnitelman lopusta). Ydinviestit ja tavoitteet Tulvariskien hallinta koskee suurta ihmismäärää Laihianjoen valuma-alueella. Ydinviestit on seuraavassa esitetty lihavoidulla fontilla ja niiden alla tukiviestit normaalilla fontilla.


Tarvittaessa tukiviestejä voidaan täydentää tarkemmilla kohderyhmäkohtaisilla tukiviesteillä, esimerkiksi maanviljelijöille tai teollisuudenaloille suunnatuilla tukiviesteillä. VIESTINNÄN TAVOITTEET Viestinnän päätavoitteena on, että alalla toimivat työantajat tietävät miten haitallinen työkuormitus hallitaan ja mitkä ovat keskeiset työnantajavelvoitteet. Viestinnän huolellinen suunnittelu jo etukäteen varmistaa, että asiaa hoitavilla ja tilan käyttäjillä on riittävästi tietoa asioiden ymmärtämiseksi ja ratkaisujen tekemiseksi.


Nämä asiat on hyvä kirjata ylös vaikkapa ranskalaisilla viivoilla ja täydentää tarpeen tullen. Suunnittelu säästää myös varmimmin huhumyllyltä. Viestinnäs-säkin pätee sama sääntö kuin muuallakin: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!


Pohjois-Karjalan sote-hanke tekee kuntien päätöksentekoa varten suunnitelman siitä, miten alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tuotetaan ja organisoidaan 1. Maakuntauudistuksen seuraavista vaiheista tehdään omat viestintäsuunnitelmansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit