perjantai 21. helmikuuta 2020

Viestinnän budjetti

Viestinnän budjetti

Varaa mittaamiselle budjetti jo viestinnän suunnitteluvaiheessa. Nyrkkisääntönä on noin viisi prosenttia kokonaisbudjetista. Ole mittaamisessa pitkäjänteinen. Seuraa viestinnän mittareiden lisäksi rinnalla myös muita yhteisön mittareita. Tee kyselytutkimuksia harkiten, mutta älä liian tiheästi.


Vastaajat väsyvät helposti. Liikenne- ja viestintäverkkoihin ehdotetaan miljardia euroa, liikenteen ja viestinnän palveluihin 7miljoonaa euroa sekä hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 6miljoonaa euroa. Ministeriön hallinnonalan kertaluonteisista tulevaisuusinvestoinneista päätetään erikseen budjettiriihen yhteydessä. Viestinnän budjetti.


Kun viestintäsuunnitelmaan lisätään uusia aktiviteetteja, lähtevät kustannukset helposti nousemaan. Suunnitelman täytyy kuitenkin olla linjassa budjetin kanssa. Tarkka budjetti helpottaa suunnitelman toteutusta ja resurssien allokointia. Käytettävät mediakanavat riippuvat tietenkin kohdeyleisöstänne. Resurssia on tyypillisesti vähemmän kuin toiveita.


Niukkuus pakottaa suunnittelemaan nokkelasti. Aina ei saa, mitä haluaa. Budjetti ja sen viisas hyödyntäminen ratkaisevat, mitä saa. Mittaa ja seuraa alusta asti. Syntyykö säästöjä, hyvinvointia, tuottavuutta tai arvoa?


Mitä tuotoksia panos tuottaa? Tyypillisimpiä nimikkeitä ovat viestinnän asiantuntija, viestintäsuunnittelija, tiedottaja, viestintäkoordinaattori, viestintäpäällikkö, viestintäkonsultti ja viestintäassistentti. Samoilla nimikkeillä voidaan tehdä vaativuudeltaan hyvin eri tasoisia töitä. Koko maassa on saatavilla monipuolisia, korkealaatuisia ja kohtuuhintaisia viestintä- ja tietoyhteiskuntapalveluita.


Mainosresurssien jako onkin muuttunut huomattavasti entisestä – jos ennen keskityttiin pitkälti televisio- ja ilmoittelumainontaan, nykyään budjetti jakaantuu huomattavasti useampaan osaan. Useimmiten yritys valitsee yhden tai kaksi pääkanavaa, joiden kautta se mainostaa tuotteitaan. Saat tarvittaessa neuvoja sivuston käytössä asiakaspalvelukeskus Winkistä, puh. Sisäisen viestinnän uudet säännöt.


Kannattaako sisäisessä viestinnässä siis edes lähteä kilpailemaan YLE:n, Netflixin, Instagramin ja n kanssa, jotka ovat laittaneet median kulutustottumukset uusiksi? Tätä kysymystä voi moni pohtia, kun intranetin lukijamäärät ovat vähäisiä ja halutaan panostaa johdon sparraamiseen. Oman toimenkuvan selkeyteen melko tyytymättömiä oli prosenttia, toi-saalta työn mielekkyyteen oli erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä prosenttia.


Kunnan työnte-kijöiden on tiedostettava viestinnän merkitys omassa tehtävässään ja osana kunnan kokonaisviestintää. Maakuntavaltuuston 16. Kunnan toimintaa ja taloutta ohjataan vähintään kolmeksi vuodeksi laadittavalla taloussuunnitelmalla.


Taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi on talousarviovuosi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Suositut tekstit